Veel gestelde vragen
Waarom heeft mijn zoon of dochter veel meer rijlessen nodig dan wij zelf vroeger nodig hadden?
Het is vandaag de dag al lang geen verrassing meer dat er om het autorijbewijs te behalen veel meer rijlessen nodig zijn dan “vroeger”. Waren er jaren geleden nog 15 tot 20 rijlessen nodig, vandaag de dag ligt dat aantal vele malen hoger. Het CBR heeft in 2018 nog een bericht uit laten gaan dat een gemiddeld aantal rijlessen om het rijbewijs te behalen op 38,8 uur ligt. De ervaring leert dat dit redelijk in de buurt zit, maar dat er meer leerlingen boven dit aantal uit komen dan er onder. Dat dit getal met de jaren alleen maar zal stijgen, is een logisch gevolg van de verkeerstoename en de veranderende verkeersmentaliteit. Om zo min mogelijk rijlessen nodig te hebben, is het vandaag de dag aan te raden een Tussentijdse toets in je rijopleiding te integreren, een zogenaamde TTT. Deze zorgt voor de juiste beeldvorming van wat het CBR van de kandidaat verwacht. Een TTT vergroot de kans van slagen en scheelt veel zenuwen bij het examen. Je kan via de TTT dus in twee stappen examen doen, dat wil zeggen dat, wanneer je bij de TTT de bijzondere verrichtingen redelijker wijze en op een veilige wijze uitvoert, je vrijstelling kan verkrijgen van de bijzondere verrichtingen op het examen. Je hoeft dan op het 1e examen geen bijzondere verrichtingen en voertuigcontrole uit te voeren. Zak je voor het 1e examen dan vervalt echter de vrijstelling.
Wat is er dan allemaal zo anders dan vroeger?
- Tegenwoordig vindt er, voor dat er vertrokken wordt, een voertuigcontrole plaats. Er worden vragen gesteld over de buitenkant van het voertuig en/of over onderdelen in de motorruimte of de examinator stelt vragen over de bedieningsorganen c.q. dashboard (instrumenten). Dit ten behoeve van het veilig starten van de verkeersdeelname.
- De kandidaat moet leren om zelfstandig route te rijden. Dat wil zeggen op navigatie rijden dit is verplicht om toe te passen tijdens een examen. Er is dus een rijtaak bijgekomen. Ook kan de examinator aanvullend cluster opdrachten geven in de vorm van meerdere aanwijzingen achter elkaar (max 5) om aan te geven waar hij naar toe wil. De kandidaat moet dan zelf deze route volgen en veilig rijden. Ook kan de examinator zeggen waar hij naar toe wil door middel van een oriëntatiepunt op te geven. Bijvoorbeeld, “weet je het CBR te vinden?” Rij er maar zelfstandig naar toe.
- Het uitvoeren van de bijzondere verrichtingen is aanzienlijk lastiger geworden, omdat er meer bijzondere verrichtingen zijn dan vroeger. Hellingproef/recht achteruit rijden/bocht achteruitrijden/vooruit in een file parkeren/achteruit in een file parkeren/vooruit in een vak (schuin) parkeren/achteruit in een vak (schuin) parkeren/keren door middel van een halve draai/keren door middel van 3x steken.
- Ook is de wijze van uitvoeren moeilijker omdat er een “doelopdracht” gegeven wordt en er niet een “concrete opdracht” gegeven wordt tot het uitvoeren van een bijzondere verrichting. Dit houdt in dat de examinator zegt: “Ga in deze straat maar parkeren of omkeren” via een vooraf door de examinator bepaalde concrete bijzondere verrichting. De kandidaat moet zelf de plaats bepalen waar hij dit gaat uitvoeren. Deze wijze van opdracht geven vraagt inzicht in de vorm van bepalen of de opgedragen bijzondere verrichting ook kan op de door de kandidaat gekozen plaats. Vroeger kreeg je een concrete opdracht die met de opgegeven bijzondere verrichting ook moest kunnen lukken en passen. Wanneer er nu gebrek aan inzicht is bij de kandidaat of de auto ja of nee past in de gekozen ruimte om te parkeren, of is de gekozen bijzondere verrichting niet juist uitgevoerd, gaat dit resulteren in een negatieve uitvoering van de opdracht. Deze wijze van opdracht geven geldt voor alle bijzondere verrichtingen. Er moeten twee bijzondere verrichtingen in een examen uitgevoerd worden.
- De examinator kan een achteraf bevraging doen (alleen tijdens tussentijdse toets) betreffende een uitgevoerde actie in het verkeer, bijvoorbeeld het berijden van een kruising, rotonde, inhalen van een andere verkeersdeelnemer, invoegen/uitvoegen of welke andere actie in het verkeer dan ook. Via de achteraf bevraging moet de kandidaat verantwoorden wat hij gedaan heeft om de veiligheid, doorstroming en milieu op een zo goed mogelijke wijze te hebben gegarandeerd. Kortom wat was de overweging om de actie uit te voeren, zoals hij uitgevoerd is. De examinator beoordeeld op die wijze het niveau van inzicht en kennis.
- De reden voor al deze aanpassingen is natuurlijk de toename van het aantal rijbewijs bezitters en de daaraan gekoppelde toegenomen verkeersdrukte met de grotere variëteit aan mentaliteiten in het verkeer. Het verkeer is agressiever geworden, Het verkeer is sneller geworden. Trokken we vroeger op (acceleratie) in 15 tot 20 seconden naar 100 km/h, nu doen we dat in rond of in minder dan 10 seconden. De daaraan aangepaste techniek van de gehele auto, denk aan remmen en banden etc., zorgen voor veel snellere rij en stop momenten (responstijd) waardoor er veel eerder gereageerd moet worden. De kandidaat moet veel verder vooruit kijken en denken en plannen maken om een betere doorstroming en veiligheid te garanderen. De gehele kennis en vaardigheden moet dus op een veel hoger niveau zijn bij de huidige beginnende bestuurder.
- De groei van het autobezit en de daaraan gekoppelde drukte laat zich zien in cijfers, waren het er in 1970 nog ongeveer 2 miljoen, nu is de schatting voor 1e helft van 2019, 10 miljoen auto’s die aan het verkeer deelnemen. De beginnende autobestuurder zal dus op een veel hoger niveau opgeleid moeten worden en worden er dus veel meer vaardigheden verwacht en wordt er op een veel hoger niveau geëxamineerd.
- Gaan we dan ook nog eens kijken naar het bedienen van het voertuig, dan blijkt dat de huidige jongeren meer moeite hebben om de bediening onder controle te krijgen. Kregen we vroeger in een diesel autorijles, omdat een diesel minder makkelijk afsloeg als je de koppeling te snel op liet komen, vandaag de dag reageren diesels net zo “zenuwachtig” als benzine auto’s. Het verhoogde vermogen (Pk’s) en de snelle acceleraties hebben het rijden in een diesel wat bediening betreft gelijk gesteld aan een benzine auto. Kortom de huidige beginnende bestuurder is op een veel hoger niveau opgeleid en is dus veel beter voorbereid op het “huidige”verkeer dan “vroeger”. Logisch dat dit meer uren kost om een rijbewijs te behalen!
Hoelang is het theorie certificaat geldig?
- 18 maanden na het behalen van het theorie certificaat A/AM/B verloopt de geldigheid en moet er opnieuw een theorie certificaat behaald worden alvorens aan een praktijk examen A/AM/B deel te kunnen nemen.
Kan ik met een theoriecertificaat dat geldig is voor de auto een praktijkexamen doen voor een andere categorie bijvoorbeeld AM (brommer) of A (motor)?
- Nee, u moet in het bezit zijn van een theorie certificaat dat geldig is voor de categorie waarin u praktijkexamen gaat doen.
Heb ik voor het BE (aanhangwagen) praktijkexamen een theorie certificaat nodig?
- Nee, een rijbevoegdheid of geldig rijbewijs categorie B is voldoende.
Mag ik met een verlopen rijbewijs B ( personenauto) E bij B (aanhangwagen) rijles volgen?
- Ja, wanneer u een rijbevoegdheid Categorie B (personenauto) heeft en de geldigheid van het rijbewijs is verlopen dan kunt u toch rijles volgen voor de categorie E bij B (aanhangwagen). Wel moet u er rekening mee houden dat u een andere geldige legitimatie zoals een paspoort of ander geldig identiteitsbewijs meeneemt op het examen. Een verlopen rijbewijs of identiteitsbewijs wordt door het CBR niet geaccepteerd als legitimatie! Na slagen voor de rijbevoegdheid E bij B (aanhangwagen) vraagt u weer een rijbewijs aan voor de geldende periode, echter is er dan E bij B bijgeschreven en is uw B (personen autorijbewijs) weer geldig.
Mag ik met een verlopen legitimatie examen doen?
- Wanneer een legitimatie zijn geldigheid is verloren dan wordt een kandidaat niet toegelaten tot het examen.
Wanneer ik geslaagd ben voor het rijbewijs categorie B (personenauto), krijg ik dan automatisch rijbewijs AM (brommer) er bij?
- Ja, u krijgt rijbewijs categorie AM (brommer) automatisch bij uw categorie B (personenauto) rijbewijs bijgeschreven na het behalen van uw categorie B (personenauto) rijbewijs.
Moet ik om te starten met rijles categorie A (motor) een theorie certificaat hebben?
- Voor categorie A1 is een autorijbewijs of A1 automaat motorrijbewijs voldoende.
Natuurlijk is een theorie certificaat A (motor) altijd goed. - Voor categorie A2 is een autorijbewijs of A1 automaat c.q. A1 schakel motorrijbewijs voldoende. Natuurlijk is een theorie certificaat A (motor) altijd goed.
- Voor rijles rijbewijs A code 80 is een autorijbewijs niet voldoende, je dient dus eerst een voldoende motortheorie-examen afgelegd te hebben om motorrijlessen ten behoeve van code 80 te volgen. Wel mag je zonder een voldoende motortheorie-examen les volgen vanaf 20 jr. op klasse A2 (A2 = begrensde A volvermogen motor) en tijdens het examen AVB mag je vanaf 21jr. gebruik maken van een A vol vermogen motor indien je in het bezit bent van een autorijbewijs categorie B of een voldoende afgelegd motortheorie-examen.
- Voor categorie A vol vermogen is een autorijbewijs of A1/A2 automaat c.q. A1/A2 schakel motorrijbewijs voldoende. Natuurlijk is een theorie certificaat A (motor) altijd goed.
Moet ik om Bijzondere verrichtingen examen (AVB) te doen A (motor) een theorie certificaat hebben?
- Zie antwoord tekst starten met rijles categorie A
Moet ik om verkeersdeelname examen (AVD) te doen A (motor) een theorie certificaat hebben?
- Wanneer u voor een bepaalde categorie A1/A2/volvermogen code 80/A volvermogen, rechtreeks dus niet in stappen examen doet, moet u een theorie certificaat hebben op de dag dat u verkeersdeelname examen doet.
Wanneer kom ik voor een praktijkexamen categorie A motor, categorie B personenauto of categorie E bij B aanhangwagen bij bureau nader onderzoek terecht, het zogenaamde vroegere Rijkswaterstaat?
- Wanneer u 4 x gezakt bent voor het praktijkexamen komt u automatisch bij BNOR (bureau nader onderzoek terecht voor een volgend examen.
Kan ik op eigen verzoek eerder dan na 4x gezakt te zijn een examen aanvragen bij BNOR (bureau nader onderzoek)?
- Nee, u dient eerst 4x regulier praktijkexamen gedaan te hebben en daarna wordt u bij de volgende aanvraag automatisch doorverwezen naar BNOR.
Waarom is een BNOR (bureau nader onderzoek) praktijkexamen duurder?
- Er word meer tijd gereserveerd voor het afnemen van het examen om uitgebreid stil te staan en uitleg te geven hoe met het examen om te gaan en rustig aan het examen te beginnen.
Waar kan ik mijn gezondheidsverklaring aanvragen?
- https://mijn.cbr.nl/nl/Authentication/Login
Hoe kan ik mijn rijschool machtigen voor de categorie B personenauto?
- https://www.cbr.nl
Moet ik ook voor categorie AM (brommer), categorie A (motor), BE (aanhangwagen) mijn rijschool machtigen?
- U hoeft alleen wanneer u voor de categorie B (personenauto rijles heeft een rijschool te machtigen. Voor de overige categorieën AM(brommer)/A (motor)/BE (aanhangwagen) is dit niet nodig.
Moet ik ook voor de theorie examen aanvraag uitgevoerd door de rijschool mijn rijschool machtigen?
- Ja, ook voor het aanvragen van een theorie examen moet u de rijschool machtigen.
Krijg ik korting als ik een 10 ritten kaart aanschaf?
- Bij aanschaf van 10 autorijlessen à contant voorruit betaald, ontvang je € 10,00 korting op deze 10 rijlessen!
Ben ik mijn resterende rijlessen kwijt als ik mijn 10 rittenkaart aan het eind van mijn opleiding niet geheel opgebruikt heb?
- Wanneer je een 10 “strippenkaart” aan het einde van je bij autorijschool “ADIOS” afgeronde opleiding niet geheel opgebruikt hebt, krijg je het verschil terugbetaald!
Is een versnelde rijopleiding duurder dan regulier?
- Bij autorijschool “Adios” is een versnelde rijopleiding niet duurder dan een standaard opleiding!
Is een Tussentijdse toets verplicht bij autorijschool “Adios”?
- Bij autorijschool “Adios” is een Tussentijdse toets niet verplicht!
Wat is het voordeel/het positieve aan een Tussentijdse toets?
De tussentijdse toets lijkt heel veel op een ‘echt’ praktijkexamen. De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden en of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op:
- De beheersing van de auto
- Kijkgedrag
- Of je goed voorrang verleent
- Inhalen
- In- en uitvoegen
- Rijden op kruispunten en rotondes
- Bijzondere verrichtingen
- De examinator zal een achteraf bevraging doen betreffende een uitgevoerde situatie in het verkeer om inzicht te krijgen en advies te geven betreffende de uitvoering van de betreffende verkeerssituatie
Na afloop krijg je een totaal advies van de examinator. Zo weet je precies wat je nog extra moet oefenen, voordat je echt praktijkexamen doet.
Je kunt vrijstellingen verdienen voor de bijzondere verrichtingen. Dit betekent dat de examinator je hierop niet meer toetst tijdens je praktijkexamen. Je verdient de vrijstelling alleen voor het eerstvolgende praktijkexamen. Slaag je niet, dan moet je bij je herexamen wel weer de bijzondere verrichtingen doen.
Duur 55 minuten (inclusief rit van 35 minuten).
Je hebt dus al eens kennis gemaakt met de werkwijze van het Cbr inclusief de eisen van een examen en beeldvorming verkregen waaraan je nog moet werken om een goed examen af te leggen. Dit scheelt zenuwen en onzekerheid!
Wat houd Rijopleiding In Stappen (RIS) in?
Met R.I.S. (Rijopleiding In Stappen) ben je als beginnende bestuurder maximaal voorbereid op de toekomst als automobilist. Je kunt zelf kiezen of je op de reguliere wijze examen wilt doen of volgens de R.I.S. procedure. Wat betreft de lesmethode zal je geen enkel verschil merken, je zal ervaren dat R.I.S. een perfecte manier is van opleiden. De naam zegt het eigenlijk al. Bij R.I.S. leer je in stappen. Je gaat steeds een stap verder. Je eerste stap is meestal een huiswerkopdracht. Je laatste stap is dat je iets geheel zelfstandig en in steeds wisselende situaties kunt uitvoeren. In totaal doorloop je op deze manier 46 scripts, verdeeld over vier modules. Iedere module wordt afgesloten met een toets. Na afronding van de module 1 en 2 worden kennis en vaardigheden getoetst. Een rijinstructeur van je eigen rijschool neemt deze toetsen zonder extra kosten af. In de derde toets, de tussentijdse toets, kan je kennismaken met de gang van zaken bij het CBR en alvast wennen aan een examensituatie. De examinator geeft je bovendien tips ter verbetering en je kan vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen voor het eerste praktijkexamen. De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.Wil je geen tussentijdse toets doen, dan kan dit ook en ga je rechtstreeks naar het examen! R.I.S. (Rijopleiding In Stappen) als onderwijs methodiek sluit geheel aan bij het modulaire onderwijs zoals je gewend bent!
Rijdt bij autorijschool “Adios”de rijinstructeur altijd mee met praktijk examen?
- Ja, dit gaat in overleg. Wanneer de kandidaat niet wil dat er meegereden wordt, dan is de kandidaat diegene die beslist.
Waarom rijdt de rijinstructeur wel altijd mee met een Tussentijdse toets?
- De Tussentijdse toets is een proef examen. Je kan niet slagen of zakken. Het doel is inzicht krijgen in wat er nog te doen is om in één keer te slagen. Belangrijk is dat de examinator en de instructeur in combinatie met de kandidaat evalueren hoe het beste dit einddoel te bereiken na gezien te hebben hoe een kandidaat reageert en handelt tijdens een toets. Het gaat dus om een advies in overleg met Examinator, leerling en instructeur.
Waar doet autorijschool “Adios”praktijk examen?
- Wij doen voor de categorie B (personenauto) en de categorie A/A1/A2 (motor) in Barendrecht examen. Barendrecht is vanuit onze regio het makkelijkst te bereiken voor de categorie A/A1/A2 (motor ) en B (personenauto). Voor dagopleidingen maakt het niet zoveel uit waar je examen doet, omdat de opleiding zich geheel afspeelt in het gebied, waar je op die dag examen doet. Vandaar dat wij voor de dagopleidingen categorie E bij B (aanhangwagen) en de dagopleidingen categorie AM (brommer) in Barendrecht /Rotterdam Noord/ Gouda examen doen.
Hoe lang duurt het voor je kan beginnen met rijlessen na aanmelding?
- Normaal gesproken kan je voor de categorie B (personenauto) onder normale omstandigheden binnen veertien dagen starten. Voor dagopleidingen E bij B (aanhangwagen) en dagopleidingen AM (brommer) is het van belang dat het CBR examens heeft die aansluiten bij de tijden die nodig zijn om een dagopleiding in één dag te voltooien. Daarom gebruiken we meerdere examen plaatsen om de dagopleiding te voltooien en meer flexibiliteit te hebben om zo snel mogelijk een vlotte planning te realiseren.
Beschikken de instructeurs van autorijschool “Adios” over een verklaring onbesproken gedrag (VOG)?
- Ja, alle instructeurs beschikken over een verklaring onbesproken gedrag (VOG).
Krijg ik een bewijs dat ik geslaagd ben voor mijn praktijk examen?
- Nee, het CBR doet aan digitale administratieve afhandeling van gegevens. Dit houdt in dat, wanneer u geslaagd bent, u digitaal tekent voor bevestiging van slagen voor de rijbewijs categorie, waarin u bent afgereden. Het CBR verstuurt op hun beurt deze gegevens door naar de rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) en daar kan de gemeente op hun beurt weer inloggen en nagaan of er een rijbevoegdheid is voor de bewuste rijbewijs categorie waarvoor u een rijbewijs aanvraagt.
Hoe vraag ik mijn rijbewijs aan?
- U maakt via internet of via de telefoon een afspraak bij de gemeente waar u bent ingeschreven. Met een geldige legitimatie, de geldende leges en een pasfoto op de juiste wijze gemaakt kunt u een aanvraag indienen om via uw behaalde rijbevoegdheid een rijbewijs afgegeven te krijgen.
Wat moet ik meenemen naar het gemeentehuis voor het aanvragen van mijn rijbewijs?
- U neemt mee: Geldige legitimatie, Pasfoto op de juiste wijze gemaakt, Geld (leges).
Krijg ik bij autorijschool “Adios” altijd de zelfde instructeur en auto?
- Ja, wij streven er naar iedereen bij een vaste instructeur en met dezelfde auto in te delen. Natuurlijk kan in geval van calamiteiten dit niet geheel gegarandeerd worden, maar ook dan zullen wij u zo min mogelijk wisselend indelen.
Ik kan door omstandigheden niet aan het examen of Tussentijdse toets deelnemen, krijg ik mijn geld terug?
- Wanneer de kandidaat door ziekte of andere geldige omstandigheden niet in staat is om aan het examen deel te nemen, kan de kandidaat een formulier downloaden via www.cbr.nl ten behoeve van teruggave examen gelden. De examen datum en tijd dienen eerst verstreken te zijn alvorens een aanvraag in te dienen. De gemaakte kosten aan het CBR zullen door het CBR, indien de aanvraag voldoet aan de voorwaarden, teruggestort worden minus administratie kosten van het CBR. Hou er rekening mee dat je rijschool ook administratie kosten in rekening kan brengen, omdat ook zij kosten gemaakt hebben en opnieuw een nieuwe aanvraag in moeten dienen en waarschijnlijk ook de voor jou geplande rijles uren onbenut leeg hebben staan.
Mag ik met een eigen brommer, auto, motor een tussentijdse toets of examen doen?
- Ja en nee, examen doen op een eigen voertuig is moeilijk realiseerbaar. Het voertuig moet voldoen aan de voorwaarden die het CBR stelt aangaande rijles verzekering en inrichtingseisen ten behoeve van het examen. Denk aan extra spiegels en aangepaste spiegels, les voertuig uitstraling etc.
Klopt het dat ik vanaf 16,5 jarige leeftijd mag beginnen met rijles categorie B (personenauto)?
- Ja, dat klopt. Om een Tussentijdse toets of examen (vanaf 17 jaar) te doen moet je wel beschikken over een theorie certificaat categorie B (personenauto).
Vanaf welke leeftijd mag ik theorie examen doen voor het rijbewijs categorie B (personenauto)?
- Vanaf 16 jaar.
Vanaf welke leeftijd mag ik een Tussentijdse toets doen voor het rijbewijs categorie B (personenauto)?
- Vanaf 17 jaar.
Vanaf welke leeftijd mag ik praktijkexamen doen voor het rijbewijs categorie B (personenauto)?
- Vanaf 17 jaar
Tot welke leeftijd moet ik begeleid rijden als ik mijn rijbewijs gehaald heb?
- Tot je 18 jarige leeftijd moet je begeleid rijden.
Moet ik verplicht een begeleiderspas aanvragen wanneer ik geslaagd ben voor mijn categorie B (personenauto) rijbewijs?
- Nee, je kan ook wachten met het aanvragen van je rijbewijs tot je 18 jaar bent.
Wat kost een begeleiderspas?
- De kosten voor de begeleiderspas bedragen € 25,-
Vanaf welke leeftijd kan ik een begeleiderspas aanvragen voor het rijbewijs categorie B (personenauto)?
- Vanaf 17 jaar
Kan ik met een willekeurige rijbewijs bezitter categorie B (personenauto) met mijn 2todrive rijbewijs rijden?
- Nee, de begeleider moet moet geregistreerd zijn op jouw begeleiderspas en altijd als coach meerijden tijdens het rijden.
Mag ik vanaf 17 jarige leeftijd mag beginnen met rijles categorie A1 (motor)?
- Ja, je mag echter pas examen doen op 18 jarige leeftijd, ook moet je in het bezit zijn van een geldig autorijbewijs of theorie certificaat tijdens je motorrijlessen.
Vanaf welke leeftijd mag ik theorie examen doen voor het rijbewijs categorie AM (bromfiets)?
- Vanaf 15,5 jaar.
Vanaf hier is deze pagina in ontwikkeling!
Klik op de rijbewijs categorie waarover uw vraag betrekking heeft:
Auto rijbewijs categorie B
Aanhangwagen rijbewijs categorie E bij B
Motor rijbewijs categorie A1/A2/A
Brommer rijbewijs categorie AM2